Internet
bliżej wszystkich!

Zaproszenie do konsultacji zmian w projekcie
Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej

 

Instytucja Zarządzająca Programem Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 zaprasza do udziału w konsultacjach społecznych projektowanych zmian decyzji Komisji Europejskiej notyfikującej pomoc publiczną nr SA.33441 (2011/N), SA.33440 (2011/N), SA.33439 (2011/N), SA.33438 (2011/N), SA 30851 (2011/N) – Polska, Projekt pt. Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej z dnia 10.11.2011 r.
Niniejsze konsultacje są elementem procedury notyfikacyjnej i są prowadzone w celu zapewnienia przejrzystości udzielenia pomocy publicznej, zgodnie z paragrafem 78b) Wytycznych szerokopasmowych (link).

Projekt pt. Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej (SSPW) został zrealizowany w latach 2008-2015, w pięciu województwach Polski Wschodniej (lubelskim, podlaskim, podkarpackim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim), w ramach Priorytetu II Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. Dzięki realizacji projektu SSPW zapewniono dostęp do Internetu szerokopasmowego na terenie ww. województw m.in. poprzez budowę 10,5 tys. km sieci szkieletowo-dystrybucyjnej i 1065 węzłów.

Przedmiotem niniejszych konsultacji jest modyfikacja niżej wymienionych założeń, dotyczących fazy zarządzania/ eksploatacji/ wybudowaną SSPW, co ma na celu optymalizację funkcjonowania infrastruktury sieci.
Proponowane zmiany nie wiążą się z przyznaniem dodatkowych środków finansowych z budżetu Unii Europejskiej ani z budżetu państwa na realizację inwestycji lub funkcjonowanie sieci.

Proponowane zmiany przewidują:

  1. Rozszerzenie możliwych modeli zarządzania projektem SSPW o model operatora publicznego, zgodnie z którym za zarządzanie infrastrukturą /eksploatację/ odpowiada wskazany bezpośrednio podmiot publiczny, w ramach oddziału administracji publicznej lub jednostki stanowiącej wyłączną własność i w pełni kontrolowanej przez władze publiczne.

Zmiana polega na dopuszczeniu kolejnego (obok dotychczas funkcjonujących), możliwego do zastosowania modelu zarządzania siecią w fazie eksploatacji.

Proponowany model jest zgodny z Załącznikiem I pkt 3 do Wytycznych szerokopasmowych (link).

Operator publiczny: 1) nie będzie miał możliwości generowania zysków; będzie zobowiązany bilansować dochody i wydatki oraz ograniczyć swoją działalność do zarządzania infrastrukturą, w tym jej utrzymywania i zarządzania udostępnianiem sieci; 2) ograniczy swoją działalność do predefiniowanych obszarów (zob. pkt 4. materiału); 3) nie będzie świadczył usług detalicznych ale zarządzał dostępem hurtowym do infrastruktury szerokopasmowej; 4) zastosuje oddzielną księgowość dla środków na funkcjonowanie sieci; 5) będzie miał te same zobowiązania co każdy inny operator, w szczególności w odniesieniu do zapewnienia otwartego dostępu do infrastruktury na równych, przejrzystych i niedyskryminujących warunkach i będzie podlegał takiej samej kontroli Urzędu Komunikacji Elektronicznej, jak operatorzy prywatni.

  1. Umożliwienie pełnienia funkcji operatora SSPW przez podmioty zintegrowane wertykalnie.

Zmiana ma na celu dopuszczenie udziału w procedurze wyboru operatora podmiotów zintegrowanych wertykalnie, aby zapewnić większe zainteresowanie operowaniem siecią przez firmy posiadające doświadczenie i zasoby w zakresie utrzymania i zarządzania sieciami telekomunikacyjnymi.

Warunkiem powierzenia funkcji operatora SSPW zintegrowanemu wertykalnie przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu będzie ustanowienie odpowiednich zabezpieczeń, tak aby uniknąć konfliktu interesów i ewentualnej dyskryminacji wobec podmiotów, chcących podłączyć się do SSPW lub dostawców treści.
W przypadku świadczenia usług detalicznych, w strukturze zintegrowanego wertykalnie operatora do tego celu zostanie utworzona wydzielona strukturalnie i prawnie jednostka, oraz zapewniona rozdzielna rachunkowość dla działalności hurtowej i detalicznej.
W postępowaniu na wybór operatora dodatkowe punkty zostaną przyznane oferentom świadczącym wyłącznie: usługi hurtowe lub usługi na infrastrukturze pasywnej, lub spełniającym oba wymienione warunki.

Działalność operatora zintegrowanego będzie podlegać nadzorowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej - krajowego organu regulacyjnego, w tym w zakresie kontroli umów ramowych, obowiązków związanych z dostępem do hurtowych usług i cen hurtowych.

  1. Elastyczne kształtowanie kryteriów oceny ofert, zgodnie z prawem zamówień publicznych.

Zmiana w tym zakresie polega na odstąpieniu od wskazania w decyzji KE kryteriów wyboru operatora, co umożliwi właścicielowi infrastruktury bardziej elastyczne ich kształtowanie.

W modelu zarządzania siecią przez prywatnego operatora, zarządzanie siecią zostanie powierzone w konkurencyjnej, otwartej, przejrzystej i niedyskryminującej procedurze, zgodnie z unijnymi i krajowymi przepisami o zamówieniach publicznych.

Kryteria wyboru i sposób ich oceny zostaną określone w dokumentacji postępowania. Ogłoszenia o postępowaniach na wybór operatora będą publikowane, w zależności od wartości kontraktu,  w Biuletynie Zamówień Publicznych dostępnym na stronach portalu internetowego Urzędu Zamówień Publicznych, lub w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Ponadto, jeżeli w postępowaniu na wybór operatora weźmie udział mniej niż trzech oferentów,  warunki finansowe zaproponowane przez zwycięskiego oferenta zostaną zweryfikowane przez zewnętrznego audytora.

Zarządzanie infrastrukturą zostanie powierzone operatorowi, który zaproponuje najbardziej korzystną ekonomicznie ofertę.

  1. Lepsza identyfikacja obszarów białych: tradycyjnych i NGA, w oparciu o wyniki inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych, prowadzonej przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Dzięki ulepszonej metodologii zbierania danych wprowadza się możliwość identyfikowania obszarów białych na podstawie aktualnych map pokrycia siecią telekomunikacyjną, opracowywanych przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Urząd Komunikacji Elektronicznej każdego roku aktualizuje dane o infrastrukturze szerokopasmowej i usługach telekomunikacyjnych na terytorium Polski, na podstawie sprawozdań[1] przedsiębiorców telekomunikacyjnych, państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych oraz podmiotów wykonujących zadania z zakresu użyteczności publicznej.

Dane przekazywane w ramach inwentaryzacji są udostępniane na stronie www. Urzędu Komunikacji Elektronicznej, także pod adresem: http://uke.gov.pl/wyszukiwarka/.

  1. Umożliwienie podłączenia do SSPW przedsiębiorców telekomunikacyjnych z innych części Polski.

Mając na względzie zapotrzebowanie na usługi wykraczające poza obszar działalności jednego operatora, istotne jest umożliwienie świadczenia usług poza obszarem ograniczonym do danego województwa.

Usługi takie byłyby świadczone przez operatorów SSPW w porozumieniu z operatorami z innych województw, na obszarach białych: tradycyjnych i NGA. Działalność taka odbywałaby się z zachowaniem zasad bezpieczeństwa sieci, zasad udzielania pomocy publicznej, pod nadzorem UKE.

Warunki zgłaszania uwag:

Konsultacje społeczne trwają od 31 maja do 30 czerwca 2017 r. Mogą w nich wziąć udział osoby fizyczne (obywatele) i osoby prawne (np. przedsiębiorstwa). W szczególności do zgłaszania uwag zaproszeni są operatorzy telekomunikacyjni.

Uwagi można przesyłać do 30 czerwca 2017 r. na adres e-mail: sspw@mr.gov.pl.

*******************************************************************************************************************

Zestawienie uwag zgłoszonych w ramach konsultacji społecznych projektowanych zmian do decyzji Komisji Europejskiej notyfikującej pomoc publiczną nr SA.33441 (2011/N), SA.33440 (2011/N), SA.33439 (2011/N), SA.33438 (2011/N), SA 30851 (2011/N) – Polska, Projekt pt. Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej.

[1] Zgodnie z art. 29 Ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych  
(Dz.U. 2016 r. poz. 1537).

PROMOCJA
„KOLOKACJA SSPW WP
     w projektach POPC”
KORZYŚCI
dla społeczeństwa
KORZYŚCI
dla biznesu
KORZYŚCI
dla administracji

Promocyjne warunki na przestrzeni oraz podłączenie urządzeń OSD w szafach kolokacyjnych Sieci Szerokopasmowej woj. podlaskiego dla POPC.


130 węzłach dostępowych na terenie woj. podlaskiego – sprawdź lokalizacje
• 1U w cenie 30,00 PLN,
• dostępność do hurtowych usług pasywnych i aktywnych sieci szerokopasmowej np Usług Dzierżawy Ciemnych Włókien, Usług Dzierżawy Kanalizacji Kablowej, Usług Transmisji Danych Ethernet,
• dostępność zasilania gwarantowanego AC, DC,
• monitoring i profesjonalne wsparcie Operatora Infrastruktury,
• atrakcyjne lokalizacje w sąsiedztwie JST i szkół,
• regulamin promocji,

W wyniku realizacji Projektu nastąpi zwiększenie dostępu do Internetu oraz zwiększenie poziomu wiedzy, dostępu do informacji, kompetencji oraz świadomości zakresu wykorzystania Internetu i korzyści z niego płynących wśród mieszkańców Polski Wschodniej zagrożonych wykluczeniem cyfrowym.

Wybudowana w ramach projektu sieć, w połączeniu z zasięgiem oferowanym przez już działających operatorów, umożliwi uzyskanie tradycyjnego szerokopasmowego dostępu do Internetu dla 87,7% populacji województwa i zwiększenie zasięgu z obecnych 609 do 2089 miejscowości.

Dzięki większej możliwości zdalnego uczenia się i podejmowania pracy, podniesie się poziom wykształcenia obywateli oraz świadczenia telepracy. Lepszy dostęp do Internetu ułatwi aktywizację osób niepełnosprawnych i wzrost perspektyw w ich dostępie do pracy.

Realizacja projektu doprowadzi zarówno do poprawy konkurencyjności rynku szerokopasmowego Internetu (obecnie funkcjonuje na nim monopol niektórych operatorów lub też praktycznie brak rynku) jak i do przyspieszenia procesów gospodarczych i wzrostu atrakcyjności gospodarczej regionu. Rozpowszechnienie dostępu do szerokopasmowego Internetu będzie zachętą do rozwoju nowoczesnej gospodarki i administracji elektronicznej w tym regionie, a w konsekwencji będzie sprzyjać rozwojowi obszarów gospodarki opartej na wiedzy.

Lepszy dostęp do Internetu to także ułatwienie wymiany handlowej z zagranicą oraz otwarcie rynku regionalnego na klientów globalnych. Większe wykorzystanie Internetu sprzyjać będzie obniżeniu kosztów działalności gospodarczej i podniesieniu konkurencyjności przedsiębiorstw działających na rynku.

W wyniku realizacji Projektu nastąpi wzrost liczby usług publicznych świadczonych za pośrednictwem Internetu (e-urząd), poprawa jakości obsługi mieszkańców i przedsiębiorców oraz ułatwienie mieszkańcom regionu załatwiania spraw administracyjnych.

Stworzone zostaną warunki do standaryzacji gromadzenia danych administracyjnych, komunikowanych treści oraz mechanizmów komunikacji.

Dzięki realizacji projektu umożliwiona będzie również efektywna wymiana danych pomiędzy samorządami, urzędami administracji państwowej, placówkami edukacyjnymi, szpitalami i innymi instytucjami publicznymi.